Gluteenivaba dieedi järgimine on tähtis inimestele, kellel on diagnoositud gluteenitalumatus. Gluteenitalumatust lahterdatakse kolme erinevasse rühma.

Tsöliaakia puhul on toitainete imendumine organismis tugevalt häiritud, põhjustades diagnoosimata haiguse puhul inimestele erineva raskusega tervisehädasid. Haigus võib avalduda ka nahatsöliaakia vormina, mille puhul on lisaks soolekahjustusele nahal ka sügelevad vesised villid.

Nisuvalgu- ehk teraviljaallergiat põhjustavad nisus leiduvad valgud – albumiinid, globuliinid ja gluteen. Allergia sümptomiteks on näiteks kurgu kinnipaistetamine ja hingamisraskused, nahalööve, ninakinnisus, sügelevad ja vesised silmad. Nisuvalguallergia ei tekita kahjustusi peensooles.

Mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkus on veel üsna vähetuntud. Mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkuse puhul ei ole selge, millised teraviljade osad on sümptomite põhjustajaks ning kas üldse. Sümptomid tekivad gluteeni sisaldava toidu söömise järgselt, loetud tundide jooksul.

 

Gluteenivaba dieet on ka üsna levinud tervislike toitujate ning kaalulangetajate seas, kes tunnevad end paremini kuna söövad tänu antud dieedile vähem kiirtoite ja valmisprodukte. Suur osa kiiresti valmivatest toitudest sisaldavad peale gluteeni ka rohkelt liigseid kaloreid ja küllastunud rasvu.

 

Toome välja mõned asjaolud, millele gluteenivaba toitumise puhul tähelepanu pöörata.

 

Alternatiivsed teraviljad ja jahud

Katseta erinevaid gluteeni mitte sisaldavaid teravilju ja jahusid. Kõige lihtsam variant on kindlasti riis, millest ka palju spetsiaalselt gluteenivabu tooteid valmistatud on. Katseta pasta asemel näiteks kinoad või tatart. Mõlemad sobivad salatitesse ja pajaroogadesse ideaalselt. Vahvad gluteenivabad jahud on mandlijahu, tatrajahu, maisijahu, kartulijahu, polenta, sojajahu, linaseemnejahu, hernejahu ja kikerhernejahu.

 

Ära saa tünga

Paljud firmad üritavad gluteenivaba “trendi” varjus oma taskuid täita ning küsivad tavaliste (soodsast toorainest) toodete eest hingehinda vaid gluteenivaba märgistuse tõttu. Ära kuluta rohkem raha kui vaja. Loomulikult on paljud gluteenivabad tooted tavatoodetest kallimad, kuid kui suunad suurema osa oma eelarvest gluteenivabade alternatiivtoodete asemel värskele toorainele, saad hea raha eest tunduvalt suurema ja ka tervislikuma toidukorvi.

 

Gluteenivaba ei võrdu tervislik

Ära eelda, et kõik gluteenivabad valikud on tervisetooted. Sarnaselt fat free ja light toodetele, kus on eemaldatud rasv maitseelamuse taastamiseks asendatud suhkruga, sisaldavad ka paljud gluteenivabad alternatiivooted liigselt lisatud suhkruid ning on kõrge glükeemilise indeksiga.

 

Toidukoostise lugemine on lihtsamaks tehtud

Euroopa liidus peavad olema kõik allergeenid toidukoostise sildil olema bold kirjaga eristatud, mis tähendab, et kui toidu koostises on nisu, rukis, oder vms, siis näed seda koostisosade nimistus koheselt. Kui loed silti, kus on tugevas kirjas välja toodud näiteks soja, pähklid või seller siis võid kindel olla, et tegemist on gluteenivaba tootega, vastasel juhul oleks see sarnaselt teiste allergeenidega välja toodud.

 

Peidetud ohud

Kui alles harjud gluteenivaba eluga siis tasub siiski ettevaatlik olla, sest gluteeni sisaldavad paljud tooted, millest seda oodata ei oska. Sojakaste, energiajoogid, paljud püree- ja valmissupid, nätsud ja salatikastmed võivad kõik gluteeni sisaldada nii et ole ettevaatlik ja heida pilk kõikide toodete koostisele, mida ostad.

 

Leivavaba elu

“Aga mida sa siis hommikul sööd?”. Tuleb tuttav ette? Tegelikult ei ole võikusöömise nauding mitte kuidagi võrreldav hea enesetundega, mille annab leivatüki söömata jätmine ja valik täisväärtuslikuks hommiku-, lõuna- ja õhtusöögiks on suur ja lai ilma saiamugimiseta.

Jätke kommentaaridesse oma parimad gluteenivaba toitumise nipid, et saaksime kõik üksteisele kasulikud olla 😉

Pin It on Pinterest

Share This